چرا دانشآموزان مدارس تیزهوشان در کنکور نتایج بهتری میگیرند؟
یکی از سوالات مهمی که ذهن بسیاری از دانشآموزان و والدین را درگیر میکند این است که چرا دانشآموزان مدارس تیزهوشان معمولاً رتبههای برتر بیشتری در کنکور کسب میکنند؟
بعضیها تصور میکنند اگر وارد مدارس سمپاد نشدهاند، یعنی فرصت موفقیت در کنکور را از دست دادهاند؛ اما واقعیت چیز دیگری است.
در این مقاله دقیق توضیح میدهیم چه عواملی باعث موفقیت دانشآموزان سمپاد میشود و مهمتر از آن چطور هر دانشآموز حتی خارج از تیزهوشان میتواند همین شرایط را برای خودش ایجاد کند.
۱) تیزهوش بودن شرط کافی نیست؛ اما شرایط رشد را تقویت میکند
اینکه دانشآموزان سمپاد در گروه تیزهوشان قرار دارند، به معنای تضمین موفقیتشان نیست.
نکته اصلی اینجاست که ورود به مدارس تیزهوشان، یک حس توانمندی و اعتمادبهنفس در دانشآموز ایجاد میکند.
وقتی دانشآموز وارد محیطی میشود که اطرافش پر از افراد پرتلاش و هدفمند است، خودش را در سطح بالاتری میبیند و انتظارات ذهنیاش از خودش افزایش پیدا میکند و در نتیجه بهطور طبیعی پتانسیل بیشتری برای تلاش کردن پیدا میکند.
این «انتظارات بالا از خود»، محرک قویای برای رشد و پیشرفت است مسئلهای که در بسیاری از مدارس عادی بهدلایل مختلف شکل نمیگیرد.
۲) رقابت سالم وانگیزهساز بین دانشآموزان باانگیزه
یکی از مهمترین دلایل موفقیت دانشآموزان سمپاد، رقابت سالمی است که در این مدارس بین دانش آموزان شکل می گیرد.
در این مدارس، اکثر دانشآموزان: هدفهای جدی دارند، سطح مطالعهشان بالا است وبرای موفقیت خود ارزش قائلاند.
همین فضای رقابتی باعث میشود که دانشآموز خودش را جدیتر بگیرد ، برای عقب نماندن از بقیه دانش آموزان بیشتر تلاش کند و انگیزهاش چند برابر شود.البته رقابت میتواند در بعضی موارد فشارزا باشد، اما اگر بهدرستی مدیریت شود، به یکی از قویترین نیروهای پیشران تبدیل میشود.
۳) دبیران توانمندتر و سطح آموزشی بالاتر
یکی از مزیتهای دیگر مدارس سمپاد، دسترسی به دبیرانی است که معمولاً انگیزه، تجربه و توان علمی بیشتری دارند.
دبیر در این مدارس میداند با دانشآموزان پرتلاش و توانمند سروکار دارد، بنابراین با انرژی و دقت بیشتری تدریس میکند. همچنین انتظارات دبیران از دانشآموزان بالاتر است و این موضوع به رشد تحصیلی دانشآموز کمک میکند و بخشی از دبیران برجسته ترجیح میدهند در مدارسی تدریس کنند که فضا علمیتر و قابلپیشبینیتر است.
البته باید تأکید کرد که همه مدارس سمپاد عالی نیستند و در بعضی مدارس ضعفهای جدی در برخی درسها یا کادر آموزشی دیده میشود. حتی بسیاری از رتبهبرترها از کلاسها و منابع خارج از مدرسه استفاده میکنند.
اما در مجموع، میانگین سطح آموزشی در سمپاد بالاتر از مدارس عادی است.
۴) محیطی که برای رشد ساخته شده؛ نه محیطی معمولی
مدارس سمپاد فضایی ایجاد میکنند که تلاش ارزش محسوب میشود، موفقیت هنجار است ودانشآموزان از محیط اطراف انرژی مثبت میگیرند و همه در مسیر هدف مشابه حرکت میکنند .
این فضای ذهنی و محیطی تأثیر بسیار زیادی در نتایج نهایی دارد.
آیا فقط دانشآموزان سمپاد میتوانند موفق شوند؟
قطعا نه.
اگر یک دانشآموز خارج از سمپاد بتواند در محیط رقابتی قرار بگیرد، با دانشآموزان پرتلاش ارتباط داشته باشد، انتظار بالایی از خودش داشته باشد، برنامهریزی حرفهای و آموزش باکیفیت دریافت کند و از مربیان و مشاوران متخصص کمک بگیرد ، او نیز به همان اندازه و حتی بیشتر میتواند موفق شود.
مشکل اصلی اینجاست که مدارس معمولی چنین فضایی را ایجاد نمیکنند؛ نه به خاطر ضعف دانشآموزان، بلکه بهدلیل نبود ساختار، نبود رقابت هدفمند و نبود سیستم آموزشی پویا.
مرکز مشاوره چایچی در این زمینه چه کرده است؟
در مرکز مشاوره چایچی ما سعی کردیم فضایی شبیه به مدارس تیزهوشان را با حذف نقاط منفی و تقویت نقاط مثبت ایجاد کنیم تا دانشآموزانی که به هر دلیل وارد سمپاد نشدهاند بتوانند همان شرایط رشد، رقابت و برنامهریزی حرفهای را تجربه کنند بدون فشارهای اضافی، بدون مشکلات مدیریتی مدارس، و با تمرکز کامل بر آموزش باکیفیت ، برنامهریزی دقیق ، همراهی مستمر و ایجاد انگیزه و اعتمادبهنفس .
اگر نمیخواهی از رقابت عقب بمانی و میخواهی تمام مزایای یک محیط شبیه تیزهوشان را تجربه کنی، همین حالا اقدام کن.
ما در مرکز مشاوره چایچی مسیر رتبهبرتر شدن را برای تو آماده کردهایم؛ فضایی با برنامهریزی دقیق، پیگیری دائمی، آموزش باکیفیت و انگیزهسازی مداوم.
برای شروع این مسیر و دریافت مشاوره شخصیسازیشده، همین الان فرم زیر را پر کن.
آیندهات منتظر تصمیم امروز توست.
