چگونه تراز خود را بالا ببریم ؟
قبل از هر چیز باید یک نکته بسار حیاتی را بررسی کنیم .آزمون های آزمایشی برای بسیاری از دانشآموزان سال کنکور به یک شاخص اصلی تبدیل شدهاند؛ شاخصی که براساس آن میزان پیشرفت، برنامهریزی درسی و حتی روحیه و اعتمادبهنفس سنجیده میشود. در بعضی از مدل های مشاورهای، محور اصلی تصمیمگیری، نتایج آزمون ها و ترازهایی است که دانشآموز کسب میکند. این نگاه، اگرچه در ظاهر منطقی است و بهنوعی داوطلب را در معرض بازخورد مستمر قرار میدهد، اما وابستگی بیشازحد به اعداد و نمودارها، لزوماً منجر به موفقیت در کنکور نمیشود. اما در متد مشاوره ای استاد چایچی تراز آزمون ها در پایین ترین درجه اهمیت خود قرار دارند و هدف اصلی رتبه کنکور است که نتایج متمایز و پیاپی دانش آموزان( لینک داده شود به صفحه رتبه برترها) ما درستی این روش را اثبات کرده است.
اهمیت تراز در آزمون های آزمایشی
هدف نهایی یک داوطلب کنکور، گرفتن چند تراز بالا در آزمونهای آزمایشی نیست؛ رسیدن به رتبه و رشتهای است که برای آیندهاش تعیین کرده. با این حال، در بسیاری از موارد، آزمون های آزمایشی کیفیت و استاندارد مشابه کنکور ندارند. سطح دشواری سوالات، نحوه طراحی، میزان پوشش مفاهیم و حتی مدل زمانبندی آن ها، گاهی فاصله قابل توجهی با فضای واقعی کنکور دارد. نتیجه چیست؟ یک دانشآموز با توان علمی مناسب، ممکن است تراز پایین کسب کند، تصور کند از رقابت عقب مانده و مسیر مطالعه خود را بهصورت هیجانی تغییر دهد.
وقتی مشاوره و برنامهریزی صرفاً بر اساس نتیجه چند آزمون کوتاهمدت تنظیم شود، روند مطالعه از یک مسیر بلندمدت و استراتژیک خارج میشود و تبدیل به مجموعهای از واکنشهای اضطراری میگردد. این همان نقطهای است که بسیاری از دانشآموزان بهجای پیشرفت طبیعی، وارد چرخهای از استرس، بیثباتی برنامه، و افت تدریجی انگیزه میشوند.
با همه اینها، نباید نقش آزمون ها دستکم گرفته شود. آزمون دادن در سال کنکور ضروری، اجتنابناپذیر و حتی حیاتی است؛ اما آنچه مخرب است، توجه بیشازاندازه به ترازها و استفاده از آن ها بهعنوان معیار اصلی کیفیت مطالعه. تراز، تصویری لحظهای و ناقص از وضعیت علمی دانشآموز ارائه میدهد، در حالی که نتیجه کنکور حاصل مجموعهای از یادگیری عمیق، استمرار، برنامهریزی هوشمندانه و مدیریت شرایط آزمون است.
در ادامه چند راهکار عملی برای افزایش درصد و تراز شما در آزمون های آزمایشی را بررسی می کنیم که نه تنها برای آزمون های در طول سال راه گشا هستند بلکه برای کنکور از مهارت های ضروری به حساب می آیند.
۱- یادگیری تکنیکهای زمان بندی و رها کردن
حتی داوطلبان قوی، گاهی بهخاطر نداشتن مدیریت زمان، تراز پایین میآورند. در سال کنکور لازم نیست همه سؤال ها را جواب دهید؛ هدف اصلی این است که سوالات ارزشمند را در زمان مناسب پاسخ دهید.
چند تکنیک عملی ر ا بطور خلاصه باهم بررسی می کنیم :
۱) قانون ۳۰ ثانیه: اگر بعد از ۳۰ ثانیه هنوز راهحل ذهنی ندارید، سوال را علامتگذاری کنید و رد شوید.
۲) تکنیک رهاسازی: اصرار بر حل کردن یک سوال سخت یعنی از دست دادن سه سوال ساده بعدی.
۳) استراتژی دومرحلهای : بار اول فقط سوالات قابل حل را جواب دهید؛ بار دوم به سراغ دشوارها بروید.
داوطلبانی که تراز بالا دارند، معمولاً «کمتر اشتباه میکنند»، نه اینکه «بیشتر بخوانند.»
۲- تستزنی آموزش نیست؛ آموزش باید قبل از تست انجام شود
اشتباه رایج دانشآموزان این است که از تستزنی برای یادگیری استفاده میکنند که باعث معمولاً افت انگیزه و درصد پایین در آزمون ها می شود. برای افزایش تراز، چرخه مطالعه باید به گونه ای باشد که ابتدا دانش آموز مطالعه مفهومی از درس داشته باشد و بعد از تفهیم کامل درس خلاصه ای از مطالب را برای خود بنویسد سپس با حل مثال های ساده بخش هایی از درس که تفهیم نشده را پیدا می کند و خواندن درس در این قسمت کامل می شود ، حال باید به سراغ تست های آموزشی رفت تا با نحوه طراحی تست از هر بخش آشنا شد. دراین مرحله یادگیری بطور کامل انجام شده و نوبت به سنبجیدن خود در زمان محدود است،که با استفاده از تست های زمان دار در خانه و در نهایت آزمون های شبیه سازی شده به کنکور، مهارت کنترل خود و مدیریت زمان را بدست می آورد .
۳- تمرین مدیریت استرس قبل از آزمون ضروری است
استرس آزمون قابل حذف نیست، اما قابل کنترل است. داوطلبانی که تراز بالا دارند، معمولاً یک «روال ثابت قبل از آزمون» دارند، مثل:خواب کافی شب قبل،مصرف آب و میان وعده مناسب ،تنفس دیافراگمی قبل شروع ،مرور نکات کلیدی و فرمول ها .
کارهایی مثل بیدار ماندن شب آزمون ، مرور سنگین، یا تستزنی دقیقه ۹۰، بیشتر از آنکه کمک کند، تراز را خراب میکند.
۴- خودآگاهی تحصیلی: نقطه تمایز ترازهای بالا
دانشآموزانی که تراز بالا دارند ویژگی مشترک دارند: آنها از عملکرد خود شناخت کامل یا حداکثری دارند.مثلاً میدانند: در چه زمان هایی بهتر یاد میگیرند ،کدام درسها انرژی ذهنی بیشتری میگیرند یا در چه نوع سوالاتی خطای بیشتری دارند این شناخت، نتیجه شنیدن حرف معلم یا مشاور نیست؛ نتیجه مشاهده دقیق رفتار خود است.البته که با کمک معلم و مشاور می توان راحت تر و زود تر به این شناخت دست یافت.
جمع بندی
در جمعبندی باید یادآور شد که تراز آزمون های آزمایشی لزوماً معادل رتبه کنکور نیست و نباید بهعنوان معیار قطعی موفقیت در کنکور سراسری در نظر گرفته شود. در سال های گذشته بسیاری از دانشآموزان با ترازهای بالا مانند ۷۰۰۰ یا حتی ۱۰۰۰۰، نتوانستهاند به نتیجه دلخواه خود در کنکور برسند؛ چون موفقیت نهایی فقط به تراز وابسته نیست، بلکه به کیفیت مطالعه، مدیریت آزمون و ثبات عملکرد بستگی دارد. بنابراین، تحلیل تراز مفید است، اما هدف اصلی باید رشد واقعی و برنامهریزی اصولی باشد نه دنبالکردن یک عدد که ممکن است تصویر دقیقی از عملکرد آینده ارائه نکند. اگر میخواهید مثل رتبههای برتر دقیق بدانید چه بخوانید، چطور بخوانید و خطاهایتان را سریعتر برطرف کنید، میتوانید با یک مشاوره تخصصی مسیر خود را کوتاهتر و هدفمندتر کنید. برای آشنایی بیشتر با روند مشاوره های تخصصی استاد چایچی می توانید این مقاله(لینک) را مطالعه کنید .
